蜷川幸雄&鈴木杏『シェイクスピア紀行』

お正月に放送された番組をようやく見た.
杏ちゃん、足長っ!怖ろしく素晴らしいスタイルしてますね〜.半分が足でした.


野田さんの『贋作・罪と罰』の仕込み中のコクーンが見れた.
Stratford-upon-Avonのシェイクスピアの家の内部の映像を始めて見た.

藤原君が「ロミオはもうやることはない.最初で最後」とはっきり言ってた.確かにもうやる必要もないと思うし、また見たいかと言われるとそうでもないんだけど、でもいざやらないって言われるとそれもちょっと寂しい.


イギリスの演劇評論家マイケル・ビリントン氏のインタビューが蜷川さんの演出の特徴をわかりやすく表現してた.

British audiences respond him because he is different, because he is not like the average English or Scotish or Irish director.
This combination of his Japanese visual imagination and his western sensibility coming together, that's what makes him so extraordinary.
He uses the stage as the painter uses the canvas. He often uses the stillness of an actor or sculps the actor in space the way we don't see in the British production.
What strikes me is his pictorial sense, his visual sense what is possible on the stage, his ability to get to the human heart.
British productions often tend to be rather cerebral and intellectual. Ninagawa's production, it would have emotional impact.
He makes us look at the familiar text in a new way. That's why I think he is a great director.


蜷川さんと言えば、朝日舞台芸術賞舞台芸術賞を受賞されてました.同じ朝日舞台芸術賞で『十二夜』で寺山修司賞を受賞した菊之助とのインタビューで、次もまた一緒にやろうという話はあるのか?と聞かれ「僕はやりたくないって言ってるんですが.また、やるんですかねえ」って答えてました.シェイクスピアもいいけれど南北あたりを演出してほしいなあ.